به بهانه روز جهانی تالاسمی و برپائی مراسم جشن در درمانگاه تالاسمی ظفر
به بهانه روز جهانی تالاسمی و برپائی مراسم جشن در درمانگاه تالاسمی ظفر
مشخصات یک مرکز درمانی خوب چیست؟
به عبارتی چه درمانگاهی؛ یک درمانگاه ایده ال محسوب می شود؟
مرکزی که یک رئیس یا مدیر خوب داشته باشد؟
آیا صرف داشتن یک مدیری که با ریاست و دستور دادن بر پرسنل نظارت نماید، کافی است؟
مرکزی که امکانات درمانی مناسب داشته باشد؟
آیا صرف داشتن بهترین امکانات و تجهیزات می تواند متضمن یک مرکز خوب درمانی باشد؟
مرکزی که پرسنل فراوان داشته باشد؟
آیا داشتن پرسنل و وجود کارکنان کافی در یک مرکز می تواند معرف یک مرکز نمونه و خوب باشد؟
مرکزی که پرسنل مجرب داشته باشد؟
آیا داشتن پرسنل باتجربه کافی است؟
در واقع هرکدام از پارامتر های فوق در برقراری یک مرکز درمانی خوب موثر است ولی تضمین کننده
قطعی نیست. در تمامی استانها و شهرستانها درمانگاههای تالاسمی وجود دارد که بهر حال چه از لحاظ پرسنل یا امکانات
درمانی جزء مراکز معتبر هستند ولی مشاهده می شود که در برخی موارد بچه های تالاسمی از آن مرکز زیاد رضایت خاطر ندارند.
چه بسا در بعضی مراکز با امکانات کم یا پرسنل کم؛ ولی بیماران راضی از درمان هستند.
پس چه چیزی در پس این عنوان "مرکز درمانی ایده ال" می تواند باشد؟
در واقع در مراکز درمانی پرسنلی که به عنوان کادردرمانی (پزشک؛ پرستار؛ پرسنل بانک خون و...) شاغلند؛ صرف کار کرد پرسنل بعنوان یک شغل در یک مرکز؛ نشانه کارآمدی وخوب بودن یک مرکز نیست.
چیزی که در ورای امکانات
پرسنلی؛ تجهیزات و تجربه باعث
افزایش کیفیت درمان در یک مرکز می شود همان چاشنی دلسوزی و وجدان است. دلسوزی نسبت
به بیمار، اینکه بیمار را مثل خواهر
یا برادر خود بدانی، غم او را غم خود بدانی و درک کنی، بفهمی که با چه رنج و
مرارتی از راه دور برای درمان بهتر خودش یا فرزندش مراجعه کرده است.
غیر از دلسوزی و درک وضعیت بیمار؛
همیاری پرسنل با یکدیگر برای رفع مشکلات بیمار؛ اعم از تهیه خون مناسب، انجام
درمانهای به موقع، هماهنگی با سایر مراکز برای رفع مشکلات بیمار مثل انجام
آزمایشات با کمترین هزینه و وقت، اسکان، یا هماهنگی برای انجام کارهای درمانی یا
تشخیصی در محل زندگی، همه و همه می تواند سبب رضایتمندی بیمارشود و بداند که کسی
است که بفکر اوست یا برایش دل می سوزاند.
گرچه مدیران و مسئولان یک مرکز در پیشبرد اهداف یک مرکز درمانی
نقش مهمی دارند اما اگر یک مجموعه و یک کادر درمانی دلسوز و همیار نباشند؛ صرفأ با
بخشنامه، دستور، اضافه کار و.... نمی توان مرکز درمانی خوب و
ایده ال داشت.
کم نیستند همکاران پزشک و پرستاری که از مناطق دور با تلفن خودشان و با هزینه شخصی زنگ میزنند؛ پیگیر کارهای درمانی بیمارانشان هستند یا برای رفع مشکلات درمانی بیمارانشان سوال می کنند.
این چیزی ورای همان وظیفه و شغل پرسنلی است؛ بنظر من این همان چاشنی دلسوزی و وجدان است که شاید نتوان براحتی و در هر کسی پیدا کرد. این همان چیزی است که باعث اختلاف افراد با هم می شود باعث محبوبیت یک فرد یا شناخته شدن یک مرکز بعنوان یک مرکز نمونه می شود و بنظر من با هیچ ملاکی هم قابل سنجش نیست.
پس بیایید قدر این دلسوزی ها و همیاری ها را بدانیم .چشم خود را باز کنیم و در زیر لوای اوامر، دستورات، وظایف؛ آن چاشنی دلسوزی و وجدان را دریابیم و قدر آنها را بدانیم که با نادیده انگاشتن آن ؛ چشم خود را به روی انسانیت و شرافت انسانی می بندیم .بیائید با یک تشکر ساده نشان بدهیم این دلسوزی ها را می بینیم و قدر آنها را می دانیم.
بیائید با تشکر هایمان این چاشنی ها را پررنگتر و زندگی مان را
مزه دار تر کنیم و با نادیده انگاشتن، آنها را کمرنگ نکنیم . همین تشکر های ساده
دلگرمی است برای دوستداران بیماران که در ورای وظایف و شغل؛ به چیزی بالاتر ازآن
که همان شرافت والای انسانی است؛ عمل میکنند که در این دنیای پر آشوب صنعتی امروز؛ روز بروز کمرنگ تر و محوتر می شود.
تشکر از آقای حسین زاده، پرستار محترم
بیمارستان بهار لو که مرتب تماس میگیرد و در مورد بیمارانش سوال می کند.
تشکر از خانم رضا پور، پرستار محترم
صومعه سرا که همانند یک پزشک برکارهای درمانی بیماران مرکزش نظارت دارد.
تشکر از آقای شاه محمدی، پرستار محترم
بیمارستان مرکز طبی؛تشکر از آقای رنجبر، پرستار محترم مرکز واوان؛ تشکر از خانم
رفیعی ، پرستار محترم مرکز نوشهر ؛ تشکر از خانم سالار، پرستار محترم مرکز آمل؛
تشکر ازخانم میری و همگی پرستاران مرکز تالاسمی ظفر که دلسوزانه و بدون چشمداشت
کار می کنند؛ تشکر از خانم .... ؛ تشکراز
آقای ......؛ تشکر از همه پرسنل
و کادر درمان بیماران تالاسمی ؛ تشکر از همگی
دلسوزان و همیاران بیماران تالاسمی.
تشکر از خانم دکتر صادقی پزشک دلسوز بیارستان ابوذر اهواز ؛ تشکر از خانم دکتر وفا پزشک محترم بیمارستان اشرفی اصفهانی؛ تشکر از خانم دکتر اسلامی؛ خانم دکتر قاضی زاده؛ آقای دکتر افرادی ؛ خانم دکتر ...... آقای دکتر ..... همگی یاوران بیماران تالاسمی .
تشکر از آقای اسماعیلی و همکاران در سرولوژی پایگاه انتقال خون
وصال که هر بیماری که با مشکل واکنش خونی یا عدم تهیه خون سازگار از شهرستان
مراجعه میکند با زحمات گروه ایشان در واحد سرولوژی؛ تهیه و ارسال می شود .
تشکر از خانم شابه پور و سایر همکاران
محترم بانک خون مرکز تالاسمی ظفر که از صبح زود برای آماده سازی خون برای بیماران
تالاسمی فعالیت می کنند و از خواب و استراحت خود و خانواده میگذرند؛ تزریق خون
بیماران تالاسمی در مرکز ظفر با وجود این عزیزان با اطمینان خاطر انجام میشود. در
تهیه و کراس مچ خون ، این
گوهران گرانبها کلمه نه را بلد نیستند و هیچوقت پزشکان را نا امید نمی کنند.
تشکر از زحمات همگی افرادی که دست اندر کار درمان بیماران تالاسمی هستند و چاشنی دلسوزی و وجدان را به جوهره کار می افزایند و باعث شیرین تر شدن زندگی برای خود و بیماران تالاسمی می شوند.
به قلم: دکتر آزیــتا آذرکیوان
این وبلاگ در مورد مسائل و مشکلات بیماران و افراد تالاسمی ایران و شهرستان بهشهر و دغدغه های نویسندگان آن در مورد جامعه تالاسمی و جامعه ای که در آن زندگی می کنند می باشد. و وابسته به هیچ گروه و یا جناح و یا سازمانی نیست.